Wednesday, January 17, 2018

مواصفات مخدة الرضاعة لطفل واحد و لتوأم



اهممممممممممممم معلومة
سفنج ناشف بتاع الانتريهات علشان ميهبطش(شوفى الصورة الاخيرة)
ثانيا الارتفاع 15 سم

دى مواصفات مخدة الطفل الواحدو دى مواصفات مخدة الطفلينhttps://www.facebook.com/groups/674300849289108/permalink/1168801266505728/
"السلام عليكم طبيبة ارسلت الى هذه القصة . نسالكم الدعاء لها بالتوفيق. أنا هحكي عن تجربة إيجابية جدا مع مخدة رضاعة التوأم.ربنا رزقني التوأم وكان عندنا مشاكل كتير في الرضاعة لأنهم كان لسان مربوط ومش عارفين يمسكوا صدري خالص و تسببوا في الم فظيع في الحلمة استمر فترة حتى بعد ما صلحنا لسانهم.
ده غير أن كان في أوقات كتير هم الاثنين يجوعوا مع بعض وأنا مكنتش بستحمل نهائي ارضعهم مع بعض من كتر الألم ولأني لازم أمسك كل واحد بايدي الاثنين وأنا بارضعه. بعد فترة بدأوا يمسكوا صدري كويس لكن برده كان صعب جدا اني ارضعهم الاثنين لانى برده لازم أسند راسهم بايد و أمسك صدري بأيد. ترددت كتير اني اجيب المخدة لانى كنت اعتقد انها مش هتفرق كتير ولأن كل الأنواع اللي في مصر سيئة جدا.
ولو هجيبها من برة كانت هتعدي الألف جنية بمصاريف الشحن.المهم ربنا هداني لموقع اسمه peanut and piglet الموقع ده بيبيع مخدات رضاعة التوأم لكن غالية جدا زي ما قلت.لكن بالصدفة لقيت صورة رسمة المخدة بالمقاسات.
أخدتها لمنجد لكن قالوا مش هنعرف نعملها لحد ما ربنا رزقني بمنجد انتريهات"ده غالبا اللي هيعرف يعملها" قالي هنحتاج نوع سفنج ناشف يستحمل الولاد و فعلا جابه وعملها لي بالمقاسات
.هي طلعت واسعة شوية بس راااااااااائعة.أولا هي اللي ساندة الاثنين انا بس بمسك صدري ليهم وساعات لا.
(انا عملتها العرض الخارجى 60 و الداخلى 40.الافضل تبقى 50 و 30 مع ملاحظة ان وزنى 92 كيلو)العرض اقترح الخارجي ٥٠ والداخلي ٣٠

يعني يرضع الاثنين hand free .و اشرب نسكافيه و اكل و اعمل اي حاجة و أنا برضع. كمان بعد ما يرضعوا ممكن اكرعهم عليها وممكن.واحد يخلص وينام و يفضل مكانه على المخدة لحد ما الثاني يخلص.
كمان بسند كوعي عليها وبحط مخدة ورا ضهري عشان يفضل مفرود و مسنود و بالتالي أحقق الوضع المثالي الرضاعة.اقدر اقول بدون أي مبالغة ان فضل الله اولا ثم هيا السبب انى كملت لحد دلوقتي"أربع شهور" رضاعة.
وكنت اتمنى فعلا اني اجهزها من قبل الولادة.اعتقد كانت وفرت عليا كتير.

اتكلفت حوالي ٣٥٠ ج لأن السفنج غالي واتعملت في حوالي أسبوع.

المقال من باب المعلومات العامة و لا يغنى عن زيارة الطبيب.فاستشيرى طبيبك و طبيب طفلك فى كل ما يخصكما

No comments:

Post a Comment